September 18, 2008

Betonowy mózg homo sovieticus / według Moniki Sosnowskiej


Whielki Krasnals "Betonowy mózg homo sovieticus / według Moniki Sosnowskiej". 2008. Olej na płótnie. 90 x 100 cm
kultura.wp.pl/kat,1011111,wid,10372506,w(…)ge]=2


Inspiracją do najnowszych prac stał się wpis melona na Arteonie o homo sovieticus ( http://r.pinger.pl/www.arteon.pl/forum.php?id_note=82 ) oraz twórczość Moniki Sosnowskiej.
Z wikipedii:
Homo sovieticus (łac. Człowiek sowiecki) – spopularyzowane w Polsce przez ks. Józefa Tischnera określenie człowieka przyzwyczajonego do komunistycznej formuły państwa, oczekującego, że od państwa otrzyma pracę, opiekę socjalną, zdrowotną i inną w zamian za płacenie podatków. Autorem sformułowania był rosyjski pisarz i socjolog Aleksandr Zinowjew. „Homo sovieticus – wg Tischnera – to zniewolony przez system komunistyczny klient komunizmu – żywił się towarami, jakie komunizm mu oferował. Trzy wartości były dla niego szczególnie ważne: praca, udział we władzy, poczucie własnej godności. Zawdzięczając je komunizmowi, homo sovieticus uzależnił się od komunizmu, co jednak nie znaczy, by w pewnym momencie nie przyczynił się do jego obalenia. Gdy komunizm przestał zaspokajać jego nadzieje i potrzeby, homo sovieticus wziął udział w buncie. Przyczynił się w mniejszym lub większym stopniu do tego, że miejsce komunistów zajęli inni ludzie- zwolennicy «kapitalizmu». Ale oto powstał paradoks. Homo sovieticus wymaga teraz od nowych «kapitalistów», by zaspokajali te potrzeby, których nie zdołali zaspokoić komuniści. Jest on jak niewolnik, który po wyzwoleniu z jednej niewoli czym prędzej szuka sobie drugiej. Homo sovieticus to postkomunistyczna forma «ucieczki od wolności», którą kiedyś opisał Erich Fromm” (Tischner, 1992)
Homo sovieticus:
• człowiek podporządkowany kolektywowi (organizacji partyjnej),
• dla jego postawy charakterystyczna jest ucieczka od wolności i odpowiedzialności,
• koniunkturalizm, oportunizm,
• agresja wobec słabszych, uniżoność wobec silniejszych,
• brak samodzielnego myślenia oraz działania,
• oczekiwanie że "ktoś coś załatwi",
• zniewolony intelektualnie,
• pozbawiony osobowości i godności,
• całkowicie podporządkowany władzy partii

Niestety Monika Sosnowska również przyczyniła się do powstania jednego z najbardziej agresywnych odłamów komercji w polskiej sztuce współczesnej. Mianowicie wykorzystuje ona naszą smutną historię, szarą PRL-owską przeszłość nawiązując do socmodernistycznej estetyki, tylko i wyłącznie po to, by zrobić zawrotną karierę i zbić na tym kasę. Dla zachodnich instytucji artystycznych jest to egzotyczne i atrakcyjne, gdyż tego u siebie nie mieli.
A według nas to tylko i wyłącznie post PRL-owski kicz.
Whielki Krasnal "Betonowa maska socmodernistycznej współczesnej sztuki polskiej / z cyklu Whielcy Polacy / Monika Sosnowska". 2008. Olej na płótnie. 50 x 60 cm

No comments:

Post a Comment