October 1, 2009

z wernisażu Brand New Art w Krakowie

.

Dużo ciekawych zdjęć z otwarcia i wystawy:

http://www.artworld-tm.com/index.php?page=blog.Home

i o naszej prezentacji:
http://www.artworld-tm.com/index.php?page=blog.Home&id=34



24 września w siedzibie korporacji art word™ przy ul. Szlak 77 w Krakowie odbył się wernisaż wystawy Brand New Art, tym samym dokonała się oficjalna inauguracja działalności nowego biura-galerii. Artyści musieli odnaleźć się w nietypowej dla sztuki przestrzeni zaaranżowanej na biuro. Zaproszeni artyści próbowali odpowiedzieć na pytanie: Czy sztuka przeminęła dla ekonomi?, postawione przez Piotra Sikorę, kuratora wystawy.


W wystawie wzięły udział cztery grupy, których działalność już wcześniej na różny sposób odwoływała się do świata biznesu i ekonomi. Grupa The Krasnals w pracy ART KOMPROMITACJA jak zwykle bardzo ostro skrytykowała kondycję polskiej sztuki współczesnej, oraz pomysł stworzenia korporacji złożonej z artystów. Przygotowana przez Krasnali instalacja składała się m in. z filmu video i segregatora w którym znalazły się prowokujące, a często budzące nawet niesmak prace graficzne. Członkowie grupy nie ujawnili swojej tożsamości, na wernisażu pojawili się incognito.
Piotr Zdybał

Jakkolwiek nie traktować by sztuki The Krasnals przyznać im trzeba, że jako grupa do perfekcji opanowali kwestię budowania rozpoznawalności, tworzenia marki i kreowania tzw. czarnego PR-u.

Krasnale znowu zaatakowali. Przerywając domniemaną „zmowę milczenia” mają okazję wkurzać, rozśmieszać, degustować, deprymować, z piedestału strącać i na piedestale stawiać, uwierać, zachwyt wzbudzać, litość wzbudzać, szerzyć demagogię, ignorować i być ignorowanymi, „efekt The Krasnals” rozprzestrzeniając. Kontekst, w jakim odnalazły się ich pracę na wystawie Brand New Art nie skłania jednak ani do zastanawiania się nad moralnym wymiarem ich ataków, ani nad tym kto padnie ich następną ofiarą.
The Krasnals w sposób oczywiście negatywny odnoszą się do relacji panujących w świecie sztuki. Działając w sposób partyzancki (guerilla marketing) budują totalną krytykę kondycji polskiej sztuki współczesnej. Grając kabaret mainstrem’u, prowokują i atakują często posługując się rynsztokowym językiem i agresywnymi hasłami.

Prezentowana podczas wystawy Brand New Art przygotowana specjalnie na tą okazję instalacja mówiąc delikatnie w sposób dwuznaczny odnosi się do idei łączenia ekonomii i sztuki. Wchodzi w konflikt z korporacyjnym decorum, rozbija powagę miejsca wtłaczając do przestrzeni głośną muzykę. Atakuje sam pomysł tworzenia korporacji artystów i wyśmiewa idee pieniądza w ogóle.
Obecność The Krasnals na wystawie nie jest powodowana chęcią wprowadzania ich sztuki na salony (bo jaki z korporacji salon). Nie chodziło nam równie o wyrażenie upodobania do kontrowersyjnych akcji grupy. Jest to próba odczytania ich oczywistej obecności w polskim świecie sztuki w odmienny sposób. Skupienia się nie tyle na tym kto, kogo i dlaczego ale zaakcentowania podobieństwa pomiędzy działaniami The Krasnals a najbardziej alternatywnymi metodami wykorzystywanymi przez specjalistów od marketingu i kreowania marki.
Do wszelkich kontrowersji, jakie narosły na działalności The Krasnals chcemy odnieść się z dystansem i potraktować je jako część wielkiej rzeźby. Pomimo że najczęstszą recenzją środowiska krytyków, artystów i kuratorów jest niesmak i ostentacyjne milczenie to nie można całkowicie zignorować ich twórczości, która odbiła się echem w polskim świecie sztuki.

Piotr Sikora
.

No comments:

Post a Comment