October 24, 2010

I could live in Africa 3

trzecia odsłona udziału The Krasnals w wystawie

„I could live In Africa” ("Mógłbym zyć w Afryce")

„Rosyjska Ruletka / Białoruś 2009”

- Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
24 lipca - 19 września 2010

-
Witte de With CCA, Rotterdam
February 20, 2010 - April 25, 2010

- „Rosyjska Ruletka / Białoruś 2009” Gorky Park Minsk;
czerwiec 2009.


Cykl obrazów „Rosyjska Ruletka / Białoruś 2009” został stworzony na podstawie zdjęć dokumentujących tajną wystawę The Krasnals w parku Gorky w Mińsku na Białorusi w czerwcu 2009.

The Krasnals zainicjowali w Mińsku specyficzny park rzeźby. Prace zostały
zakamuflowane w ten sposób, aby nie prowokować władz, sprawiały wrażenie naturalnie wpasowujących się w otoczenie obiektów. Ich sens można było bez problemu odczytać „między wierszami”, w czym mieszkańcy Białorusi są wyćwiczeni do perfekcji.
Głównym, centralnym obiektem była instalacja „Manekiny bez głów”, odnosząca się bezpośrednio do polityki władzy
Łukaszenki, zakładająca pełną kontrolę nad obywatelami. Dla pozoru manekiny w typowy sposób zostały ustawione na dachu samochodu, stanowiły część upozorowanego kramu z odzieżą.


The Krasnals. Whielki Krasnal "Białoruskie manekiny / Białoruś 2009". 2009. Olej na płótnie. 40 x 53 cm

Na jednym z drzew zawiesiliśmy znak „zakazu postoju i zatrzymywania”. Sugerował on że tu, w kręgu sztuki obywatelom Białorusi absolutnie zabrania się zatrzymania choćby na chwilę. Jest to sfera niebezpieczna, wysokiego zagrożenia dla odpowiedniego przebiegu procedury prania mózgu.

The Krasnals. Whielki Krasnal "Zakaz postoju i zatrzymywania / Białoruś 2009". 2009. Fotografia, seria limitowana 1/10. 70 x 100 cm

Parę metrów obok znalazło się „ładne więzienie”. Symbolizował je fragment wyjątkowo estetycznej, ciekawie zaprojektowanej dekoracyjnej kraty, stanowiącej część ogrodzenia przy małym pawilonie handlowym. Pawilon ten, w kolorze czerwonym reklamujący coca-colę, był natomiast przewrotnym symbolem triumfu kapitalizmu.



The Krasnals. Whielki Krasnal "Ładne więzienie / Białoruś 2009". 2009. Fotografia, seria limitowana 1/10. 70 x 100 cm


The Krasnals. Whielki Krasnal "Białoruska coca-cola / Białoruś 2009". 2009. Olej na płótnie. 40 x 53 cm

Cały park, stanowiący tajne terytorium sztuki, znajdował się w specyficznym miejscu, obok byłego kasyna. Kiedy podniosło się wzrok, pokazywał się stary neon z napisem „kazino”. Czarne złowieszcze kręgi po byłych oknach przypominały o tym, że chcąc nie chcąc wszystko odbywa się tu na zasadach rosyjskiej ruletki.


The Krasnals. Whielki Krasnal "Białoruskie kasyno. Rosyjska Ruletka / Oczodoły / Białoruś 2009". 2009. Olej na płótnie. 40 x 53 cm

Kiedy zostaliśmy zaproszeni do wystawy w MSN w Warszawie i Witte de With CCA w Rotterdamie, stwierdziliśmy że najlepszą scenerią do odtworzenia atmosfery lat 80-tych będzie odnalezienie się warunkach podobnych do ówczesnych egzotycznych czasów w Polsce, a takie właśnie są na Białorusi.

No comments:

Post a Comment