http://4asemcmm.mkidn.gov.pl/pl
http://kulturasieliczy.pl/o-zagrozeniach-dla-dziedzictwa-kulturowego-na-konferencji-asem/
The Krasnals. Malarz chiński "Tanie Sasnale z Chin / Fabryka" 2008. Akryl na płótnie. 9 sztuk, ilość możliwych kopii nieograniczona, wszystkie bardzo tanio.
Biennale towarzyszy konferencji ministrów kultury - Czwarte Spotkanie Ministrów Kultury ASEM. Jednym z poruszanych problemów będzie coraz częściej pojawiające się pytanie o potrzebę istnienia biennale. Czy może należy podjąć próbę wypracowania nowej formuły prezentowania sztuki kontestującej globalne trendy? Problem ten będzie omawiany na przykładzie pojawienia się na polskiej scenie artystycznej grupy The Krasnals, w nawiązaniu do wystawy „Dwa lata Walki” w ramach Biennale Mediations. Działalności The Krasnals śmiało, podążając za koncepcją Mediations Biennale można określić „beyond” – czyli „poza oficjalną, mainstreamwą sztuką oraz oficjalnym językiem o niej.” Ich sztuka jest przede wszystkim krytyką sfery rynku sztuki, panujących w świecie sztuki układów, podziałów, kontestacją ideologii towarzyszących wytwarzaniu sztuki, manipulacji oraz tych niejawnych reguł rządzących światem sztuki, które godzą w jego demokratyczne ideały.
Biennale stało się w ciągu ostatniej dekady jednym z najbardziej powszechnych i skutecznych sposobów pokazywania sztuki na świecie. Międzynarodowe biennale to nie tylko wystawa, ale ruchoma stolica i muzeum sztuki w jednym. Węzeł w globalnym art worldzie. Czy zatem organizacja międzynarodowego biennale jest konieczna dla zaistnienia sztuki tworzonej lokalnie w ponadnarodowym kontekście? Jeśli tak, to jaki kształt powinno przyjąć polskie biennale? Czy lokalna tradycja powinna być istotnym elementem budowy międzynarodowego biennale? Jakie są jednak konsekwencje myślenia kategoriami biennale dla prezentowanej sztuki – i czy działają one na korzyść, czy wbrew tej ostatniej?
Wyczerpującą odpowiedź na te pytania daje grupa The Krasnals poprzez swoją wystawę DWA LATA WALKI w jednym z trzech głównych bastionów Biennale – galerii Szyperskiej.
Biennale stało się w ciągu ostatniej dekady jednym z najbardziej powszechnych i skutecznych sposobów pokazywania sztuki na świecie. Międzynarodowe biennale to nie tylko wystawa, ale ruchoma stolica i muzeum sztuki w jednym. Węzeł w globalnym art worldzie. Czy zatem organizacja międzynarodowego biennale jest konieczna dla zaistnienia sztuki tworzonej lokalnie w ponadnarodowym kontekście? Jeśli tak, to jaki kształt powinno przyjąć polskie biennale? Czy lokalna tradycja powinna być istotnym elementem budowy międzynarodowego biennale? Jakie są jednak konsekwencje myślenia kategoriami biennale dla prezentowanej sztuki – i czy działają one na korzyść, czy wbrew tej ostatniej?
Wyczerpującą odpowiedź na te pytania daje grupa The Krasnals poprzez swoją wystawę DWA LATA WALKI w jednym z trzech głównych bastionów Biennale – galerii Szyperskiej.
The Krasnals wierzą, iż Spotkanie Ministrów Kultury ASEM w Poznaniu przyczyni się do realnego wzmocnienia świadomości kulturowej społeczeństw 45 parnerów uczestniczących w procesie dialogu Unii Europejskiej i Azji Południowo-Wschodniej, rozwinie dialog, wymianę wiedzy i praktyk, a w konsekwencji doprowadzi do podjęcia wspólnych działań w obronie skarbów kultury przed zagrożeniami współczesnego rynku sztuki.
Organizowane w dniach od 8 do 10 września w Poznaniu spotkanie Ministrów Kultury grupy ASEM koncentruje się wokół problemu zachowania dziedzictwa kulturowego oraz kwestii reagowania na rozmaite zagrożenia rysujące się w tym obszarze.
Istnieją niebezpieczeństwa wynikające ze społecznych przeobrażeń towarzyszących procesom globalizacji kultury wysokiej, a zwłaszcza sztuki współczesnej. Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego Bogdan Zdrojewski w sobotnim wywiadzie zaznaczył, iż „Podstawowy problem, który dotyka obecnie obszar kultury w Europie i Azji (a także w innych regionach świata), to globalizacja i zalew niskiej jakości sztuki podlegającej prawom i interesom wąskiej grupy establishmentu monopolizującej rynek sztuki” – podkreślił Minister.
Jego zdaniem nijakość i komercjalizacja mainstreamu sztuki światowej, w tym również polskiej poddającej się trendom światowym, będącej do tej pory domeną pewnej oryginalności i indywidualizmu w smaku, guście i stylu wpływa na stopniowe pozbawianie dziedziny sztuki barwności i wielowymiarowości, które zawdzięcza ona bogatemu dziedzictwu kulturowemu.
Organizowane w dniach od 8 do 10 września w Poznaniu spotkanie Ministrów Kultury grupy ASEM koncentruje się wokół problemu zachowania dziedzictwa kulturowego oraz kwestii reagowania na rozmaite zagrożenia rysujące się w tym obszarze.
Istnieją niebezpieczeństwa wynikające ze społecznych przeobrażeń towarzyszących procesom globalizacji kultury wysokiej, a zwłaszcza sztuki współczesnej. Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego Bogdan Zdrojewski w sobotnim wywiadzie zaznaczył, iż „Podstawowy problem, który dotyka obecnie obszar kultury w Europie i Azji (a także w innych regionach świata), to globalizacja i zalew niskiej jakości sztuki podlegającej prawom i interesom wąskiej grupy establishmentu monopolizującej rynek sztuki” – podkreślił Minister.
Jego zdaniem nijakość i komercjalizacja mainstreamu sztuki światowej, w tym również polskiej poddającej się trendom światowym, będącej do tej pory domeną pewnej oryginalności i indywidualizmu w smaku, guście i stylu wpływa na stopniowe pozbawianie dziedziny sztuki barwności i wielowymiarowości, które zawdzięcza ona bogatemu dziedzictwu kulturowemu.
Te i podobne wątki będą przedmiotem wspólnych rozważań Ministrów Kultury grupy ASEM na konferencji, która odbędzie się w Poznaniu.
No comments:
Post a Comment