Przedstawiamy ostatni fragment obrazu:
Fragment 8
Fragment 8
The Krasnals "Bitwa pod Grunwaldem". 2012. Olej na płótnie. 430 x 990 cm. Fragment nr 8 „Spektakl sztuki, czyli Sztuka w szponach biurokratycznej świni” |
„Prowokatorzy kultury tworzą sytuację, by walczyć z ponowoczesnym spektaklem sztuki – odrzucają spektakl, opowiadając się za autentycznością” Piotr Zańko.
Jednoznacznie negatywnie i aluzyjnie przedstawili rzecz Krasnale u dołu centralnej części obrazu, gdzie pokazany został urzędnik, biurokratyczna świnia mieniąca się menedżerem sztuki, obalony z wózkiem inwalidzkim i później wzięty do niewoli. Świnia wpycha rękę... między czyjeś spodnie szukając tam pieniędzy. Jednocześnie jęczy z rozkoszy posuwając sztukę analnie bez ograniczeń. Jest to wyraźna aluzja do wiarołomstwa kuratorów, krytyków, galerzystów - ludzi rządzących światem sztuki, którzy jako młodzi zdobyli niezbędną wiedzę o tym, jak wykorzystać sztukę do swoich celów. Często za młodu sami chcieli zostać artystami, ale im się nie udało. Dlatego musieli się zrazić do innych artystów, skoro stanęli po stronie oprawców, narzucając mody i trendy w sztuce w zależności od tego z kim występowali w sojuszach.
Takie sprzeniewierzenia bywają w ostatnich latach bardzo częste i nie mają podobnie negatywnej wymowy jak kiedyś. Jeszcze z początkiem XX wieku służyło się narodowi, państwu, a nie bogatemu władcy, księciu, panu - zgodnie z zasadami prawa lennego. W rezultacie do boju przeciw sobie stają często ludzie zupełnie obojętni danej sprawie, a bywa że i krewniacy, jedynie zobowiązani układami - pod groźbą utraty pozycji i zarobków - do wykonywania feudalnych powinności. Taka świnia jest szefem instytucji publicznej, kuratorem, krytykiem lub spekulującym kolekcjonerem ale i rzemieślnikiem walki - stąd nie tak znowu rzadkie bywają wspólne po bitwie i dokonanych transakcjach uczty zwycięzców i pokonanych, którzy emocjonalnie biorąc, nic przeciw sobie nie mają. Dopiero w ubiegłym stuleciu zniknęło dawne rozumienie pojęć bohaterstwa i tchórzostwa, zdrady i wierności, patriotyzmu i zaprzaństwa. Tak pojęcia te rozumieją Krasnale - i tak je interpretują w swych dziełach. Portret przeniewiercy – świni w garniturze, wykonany w „Bitwie pod Grunwaldem” przez Whielkiego Krasnala, ma znaczenie bardzo wyraźnie określone. Jest to jedyna pokazana przez artystę postać, która mimo iż niepełnosprawna, zwłaszcza umysłowo, potrafi wykorzystać wszystkich wkoło do swoich celów, a z naiwnej sztuki uczynić posłuszną dziwkę.
No comments:
Post a Comment