March 18, 2009

wernisaż “Brothers in arms / Last Supper“, Lille, 13 marca



Tekst wygłoszony przez The Krasnals na wernisażu wystawy w Lille:


Miło nam że przybyli Państwo zobaczyć tę szczególną armię składającą się z artysty i towarzyszy inspirujących jego sztukę. Jak zauważycie, osoby na obrazach reprezentują pewne grupy, środowiska, będące w obszarze zainteresowań sztuki o lewicowych tendencjach. Nasz projekt jest obrazem przedstawiającym środowisko Polski, ale być może również Europy. Tematy o których mówimy związane są z problemami socjalnymi, polityką, w tym z ekologią, feminizmem, homofobią, antysemityzmem, mniejszościami narodowymi. Ale jednocześnie ukazujemy obszary, od których artysta jest silnie uzależniony – jak poszczególne teorie filozoficzne, krytycy i kuratorzy.
Poprzez przedstawienie tych 13-stu postaci na 13-stu obrazach, pokazujemy polską sztukę tworzoną przez artystów urodzonych w latach 70-tych. Dlaczego? Ponieważ obecnie to oni stanowią mainstream sztuki polskiej, są najbardziej znani.

W naszych wypowiedziach artystycznych często poruszamy temat manipulacji. Jednak w jakim aspekcie? Powszechnie wiadomo, że sztuka jest idealnym narzędziem manipulacji dla polityki, ekonomii, dla szerzenia swojej propagandy. W dzisiejszych czasach, kiedy wydawałoby się, że czasy manipulacji dawno minęły, komunizm został zlikwidowany wiele lat temu, sztuka nadal jest zależna od polityki. Na przykład współczesna sztuka w Polsce zarządzana jest przez lewicową inteligencję, w jednej z książek wydanych przez Krytykę Polityczną (Przewodnik Lewicy) znajduje się apel do artystów o szerzenie poprzez sztukę idei lewicowych.

Wiemy, że Francja posiada silne tradycje lewicowe I żałujemy, że nie mamy podobnych w Polsce. Chcielibyśmy mieć partię lewicową lub organizację, która w praktyce pomaga ludziom. Jednak w Polsce aktywność lewicowych organizacji sprowadza się do szukania sposobów na ściągnięcie pieniędzy od podatników, dbania o własne interesy, natomiast problemy socjalne pojawiają się głównie jako ciekawe tematy wydawanych i sprzedawanych przez lewicę książek.

Polityka z kolei ściśle powiązana jest z rynkiem i komercjalizmem, jak by nie było sztuka dotycząca tematów postkomunizmu, transformacji, najlepiej się sprzedaje, zajmuje główne miejsca w publicznych instytucjach sztuki jak i w komercyjnych galeriach. Czy w Europie poza Polską sytuacja wygląda podobnie? Zostawiamy to pytanie otwarte, jako punkt wyjściowy dla refleksji i analizy pokazujemy polski przykład.

Apelujemy do młodych artystów o większą pewność siebie, indywidualizm, niezależność, o odwagę potrzebną do unikania modnych trików i wymagań rynku sztuki. Zarówno rynek sztuki jak i art world stały się niezwykle jednolite, potrzeba silnych osobowości, które wprowadzą nieco zamieszania, postawią nowe pytania. Te okoliczności przy okazji tłumaczą częściowo naszą anonimowość – chcemy uniknąć kliszy, które są dziś niezwykle nadużywane, kliszy które tylko za sprawą kilku danych typu wiek, dane personalne, edukacja, wsadzają artystę w odpowiednią szufladę, nie docierając najczęściej do istoty przesłania artystycznego.

Naszym życzeniem jest, aby sztuka była silna sama w sobie, niezależnie przez kogo stworzona, niezależnie od tego, skąd pochodzi artysta, jakie ma znajomości. Przynajmniej w Polsce w dziedzinie sztuki protekcja jest dziś niezwykle istotna, młodzi artyści nie doświadczają obecnie okresu kontestacji, od razu wchodzą w układ z mainstreamem kładąc nacisk przede wszystkim na własną karierę.

Z naszego punktu widzenia jest to chora sytuacja, która prowadzi do stagnacji, braku możliwości zobaczenia prawdy. Dlatego staliśmy się The Krasnals, The Pixies, Les Lutins, niematerialnymi istotami, które przy pomocy ulubionego poczucia humoru, destabilizują, dekonstruują rzeczy nie tylko w świecie wokół sztuki, lecz również wewnątrz niej samej! Czujemy, że jest to dobre dla sztuki i właśnie to chcemy robić!

Jednakże zupełnie logiczni nie jesteśmy – występujemy przeciwko trikom i mainstreamowej stagnacji, a z drugiej strony używamy tych samych trików! Dlaczego? Być może aby mieć możliwość powiedzenia tego, co właśnie usłyszeliście, w tu i teraz, a nie tylko grupie osób żyjących obok nas w Polsce. Dla nas paradoks stanowi ogromną inspirację, w jego towarzystwie twórczość przestaje być nudna, staje się naszą fascynacją!
Nielogiczność, absurd, prowokacja w połączeniu z dobrą zabawą, są to obszary, które The Krasnals uwielbiają!!!

Dziękujemy!


















No comments:

Post a Comment