December 20, 2009

Wielkie Żarcie

Zapraszamy na przedświąteczne WIELKIE ŻARCIE
Pokaz filmu The Krasnals 23 grudnia, godz. 19.00
cafe mięsna - ul. Garbary 62 / wejście od Mostowej, Poznań



La Grande Bouffe
„Wielkie żarcie” - “Food is the first thing, morals follow on”

Charter 1 – „Macedonian night In Ohrid”
Chapter 2 – “Heaven”
Chapter 3 – “Revenge”
Chapter 4 – “Big Watermelon”
Zdjęcia do filmu pochodzą z naszych nagrań na Bałkanach, tytuł natomiast z filmu Marco Ferreri “La Grande Bouffe” z 1973 roku oraz z Opery za trzy grosze Brechtai Weilla "What Keeps Mankind Alive?" (Co trzyma ludzkość przy życiu)

Film nawiązuje do skrajnych obliczy konsumpcji – jego premiera odbywa się w okresie świąt Bożego Narodzenia, kiedy to pojęcie nabiera szczególnie nabrzmiałych rozmiarów. Jest śmieszny, wesoły, egzotyczny, bardzo wzruszający i obrzydliwy.
Traktujemy „Wielkie żarcie” jako zbiór narzędzi, które mają pomóc rozpoznać pewne ogniska zapalne współczesności i przeanalizować je. Film stawia pytania dotyczące kwestii ekonomicznych i społecznych kluczowych z dzisiejszej perspektywy. Nawet rzut oka na tekst piosenki z Opery za trzy grosze pozwala zobaczyć, jak wiele drzemie tam tematów takich jak bieda i bogactwo, jedzenie i głód, manipulacje polityczne, opresja ze względu na płeć, normy społeczne, podwójne standardy moralne, hipokryzja religijne, odpowiedzialność jednostkowa, etc...

What keeps mankind alive?
The fact that millions are daily tortured
Stifled, punished, silenced and oppressed
Mankind can keep alive thanks to its brilliance
In keeping its humanity repressed
And for once you must try not to shriek the facts
Mankind is kept alive by bestial acts

Jesteśmy przekonani, że sytuacja w roku 1928, kiedy pisano tę operę i w 2009 są do siebie bardzo podobne. 1928 to rok przed wielkim załamaniem na Wall Street, czas rozpadu społecznego konsensusu, który wydaje się zbliżony do tego, czego doświadczamy współcześnie, a jednak tak odmienne.
4 rozdziały filmu to obrazy czterech rzeczywistości opartych na konsumpcji tout court. Te same fizjologiczne czynności czy potrzeby funkcjonują w czterech rzeczywistościach zależnych od siebie, nawzajem się karmiących. Trzy pierwsze umiejscowione są w skrajnych przestrzeniach pokazujących wyraźne dualizmy jak bogactwo i bieda, obżarstwo i głód, życie i śmierć, pełnię władzy i totalną zależność. W czwartym rozdziale niczym guru rodem z Bałkanów pojawia się symboliczny Wielki Arbuz. Ten uosobiony bohater organizuje cały konsumpcyjny teatr zależności rozgrywający się naokoło niego, we wszystkich kierunkach.

No comments:

Post a Comment