Poniższy fragment tekstu jest tekstem do katalogu do wystawy The Krasnals "Dwa lata walki", napisanym przez kuratorkę wystawy Ewelinę Jarosz. Pełna wersja, wraz z przypisami, znajduje się w katalogu, dostępnym w Galerii Szyperska w Poznaniu. Polecamy lekturę!
THE KRASNALS: „DWA LATA WALKI”
Galeria Szyperska, Poznań
Wystawa nie do końca w ramach Mediations Biennale 2010 i o Mediations Biennale.
czas trwania: 11.IX-10X 2010
Z okazji jubileuszu ponad dwuletniej, wyjątkowej na polskiej scenie artystycznej działalności anonimowych artystów The Krasnals, w Galerii Szyperska zorganizowana została wystawa „Dwa lata walki”. Grupa komentuje bieżące wydarzenia, angażując różne media: malarstwo, wideo, akcje, słowo; jej twórczość ma charakter artystyczny, polityczny i społeczny, przede wszystkim jednak stanowi krytykę rynku sztuki oraz ideologii towarzyszących wytwarzaniu sztuki. The Krasnals posługują się strategiami culture jammingu. W sposób radykalny i ironiczny demaskują manipulacje i hipokryzję artystów, którzy często, aby zaistnieć w tzw. art worldzie, czy mainstreamie, poświęcają własną niezależność i stają się wyrazicielami nośnych, koniunkturalnych poglądów oraz twórcami tematów, które łatwo się sprzedają. Co ciekawe, obrazy The Kransals nie są respektowane przez niektórych krytyków z powodu ich publicystycznego, a nie malarskiego charakteru. Wynika to jednak z pewnego niezrozumienia sensu ich twórczości. Napięcie to zostanie wyeksponowane na wystawie. Pokazane na niej obrazy, m.in. z projektu „Rewolucje nie dla kretynów”, stanowią interesującą propozycję artystyczną o wywrotowej, politycznej sile przekazu; „Tanie Sasnale z Chin” stanowią krytykę korporacjonizmu w sztuce, nawiązują do tanich chińskich produkcji, kiepsko namalowanych, prezentujących jakość gorszą od oryginału. Na wystawie będzie można również zobaczyć dwa filmy wideo poświęcone eksplorowanemu przez grupę tematowi rewolucji: o młodym Chińczyku czytającym po chińsku „Pana Tadeusza” oraz o krasnalu próbującym zburzyć Wielki Mur Chiński. Wystawa stawia pytanie o aktualną potrzebę, możliwość i znaczenie rewolucji w sztuce.
Kuratorka: Ewelina Jarosz
więcej
No comments:
Post a Comment