.
Super Grupa The Krasnals na Mediations Biennale 2010 - największe i jedyne biennale sztuki współczesnej w Polsce.
The KRASNALS: DWA LATA WALKI
Galeria Szyperska, Poznań / 11.09.-10.10. 2010
kuratorka: Ewelina Jarosz
http://www.mediations.pl/The_KRASNALS_DWA_LATA_WALKI-336
The Museum of Modern Art, Kamakura & Hayama
Krótka historia naszego udziału w Biennale:
Otóż wczesną wiosną dostaliśmy zaproszenie od kuratora głównej wystawy podczas biennale - Beyond Mediations - Tsutomu Mizusawy (dyrektora Yokohama Triennale zastępcy dyrektora MOMA w Kamakura i Hayama w Japoni) do wzięcia udziału w wystawie. Kurator w mailu naświetlił nam sytuację, w której odkrył, że nasza pozycja w polskim art worldzie i negatywny stosunek większości przedstawicieli mainstreamu, są kluczowym przykładem i niezbędnym ogniwem dla całościowej koncepcji projektu wystawy. Zaproponował, aby naszą dużą prezentację przygotować jako oddzielną wystawę w Galerii Szyperskiej, a opieki całości koncepcji podjęła się kuratorka Ewelina Jarosz. Tytuł wystawy "Dwa lata walki" powstał z
naszego obecnego punktu w którym się znajdujemy, gdzie z pozycji BEYOND walczymy o zniesienie powstałych barier i równe szanse dla artystów.
W zamyśle japońskiego kuratora tytuł „Beyond” ma oznaczać, że tylko sztuka jest w stanie zbudować mosty łączące ludzi ponad istniejącymi podziałami. Bywa bowiem tak, że dzielący nas dystans jest beznadziejną przepaścią, której nikt i nic nie jest w stanie przekroczyć. Nasz przypadek pokazuje, że takie przepaści istnieją również w sztuce, czyli wśród samych budowniczych, inicjatorów budowy mostów.
Tsutomu Mizusawa zainteresował się również naszym projektem realizowanym w Chinach. Strefa rynku sztuki uwypukliła istniejące podziały, klasy społeczne, a bliskość i serdeczny, bliski kontakt z Chińczykiem, wykonawcą zamówienia na serię kopii Sasnala, są tylko migiem chwili.
Kontynuując tradycję oficjalnie bratnich narodów, chiński artysta wykonał dla nas również obrazy kilku Whielkich Polaków w tym Kopernika, Chopina, Mickiewicza. Na pierwszy rzut oka podkreślają one związek, idąc dalej przyjaźń, braterstwo i wspólny dialog kulturowy naszych krajów. Pod portretami widnieją również chińskie podpisy, a bohaterowie są w jakimś procencie ważni dla Chińczyków. Jednak dla chińskiego artysty ich twarze są anonimowe, a jedyna ich wartość i potencjał wynikają z możliwości zarobienia kilku groszy na namalowaniu portretów.
Cykl kopii obrazów Sasnala oraz cykl chińskich Whielkich Polaków stanowią oddzielną prezentację na biennale.
Tsutomu Mizusawa tłumaczy, że Sztuka jest bez wątpienia najbardziej zaawansowanym
medium kulturowym stworzonym przez ludzi i tylko ona będzie w stanie wskazać nam drogę przezwyciężającą dystanse i bariery. Nasz projekt chiński podąża dokładnie tym tropem. A jego podsumowaniem jest video, podczas którego Krasnal próbuje obalić Whielki Mur Chiński - realny, ale i symboliczny zarazem. Video to jest również prezentowane w ramach drugiej części biennale -Ereased Walls. Uświadamia po raz kolejny przepaść i różnicę między możliwością obalenia jednych murów a niemożliwością drgnięcia choćby innych. Na tej wystawie wiele się mówi o skutkach obalenia muru 20 lat temu który dzielił Europę. Jest to powód do dumy i radości, jednak daleko tu do stanu wymarzonej wolności i równych szans dla wszystkich. Zatem obalenie muru, które choćby i było fix ideą, nie jest końcem podziałów, lecz początkiem - budowania mostów.
Podczas wernisażu The Krasnals wygłoszą aktualne oświadczenie dotyczące fundamentalnej kwestii pochówku, oraz zaprezentują performance w którym podkreślą miejsce współczesnego artysty, który znalazł się nieoczekiwanie w przestrzeni BEYOND.
Zapraszamy na wernisaż! 11 września, godz. 13:00
The KRASNALS: DWA LATA WALKI
Galeria Szyperska, Poznań / 11.09.-10.10. 2010
kuratorka: Ewelina Jarosz
Wystawa zorganizowana z okazji jubileuszu dwóch lat wyjątkowej na polskiej scenie artystycznej działalności anonimowego kolektywu artystów, The Krasnals. Składa się na nią głównie malarstwo, happeningi i wideo. Prowokacyjna twórczość grupy dotyczy przede wszystkim krytyki rynku sztuki, tzw. art worldu i warunkujących funkcjonowanie świata
artystycznego ideologii, które grupa w sposób radykalny i ironiczny demaskuje.
The Krasnals. Malarz chiński "Tanie Sasnale z Chin" 2008. Akryl na płótnie. 9 sztuk, ilość możliwych kopii nieograniczona, wszystkie bardzo tanio.
Na przykład pierwszy obraz ma dodatkowe istotne znaczenie - w wersji Sasnala pokazuje fabrykę telewizorów rodem z PRL-u. Temat już nieaktualny w obecnej rzeczywistości w takim wydaniu, ale jak najbardziej bieżący dla sytuacji Chin. Na obrazie chiński malarz nawet instynktownie namalował skośne oczy.
The Krasnals. Malarz chiński "Whielcy Polacy/ Adam Mickiewicz / Fryderyk Chopin / Mikołaj Kopernik" 2008. Akryl na płótnie.
więcej linków:
http://www.kulturalnypoznan.pl/modules.php?name=News&file=article&sid=2008
http://cjg.gazeta.pl/CJG_Poznan/1,104399,8346632,Krasnale_na_Mediations_Biennale.html
.
Super Grupa The Krasnals na Mediations Biennale 2010 - największe i jedyne biennale sztuki współczesnej w Polsce.
The KRASNALS: DWA LATA WALKI
Galeria Szyperska, Poznań / 11.09.-10.10. 2010
kuratorka: Ewelina Jarosz
http://www.mediations.pl/The_KRASNALS_DWA_LATA_WALKI-336
The Museum of Modern Art, Kamakura & Hayama
http://www.moma.pref.kanagawa.jp/en/museum/index.html
Krótka historia naszego udziału w Biennale:
Otóż wczesną wiosną dostaliśmy zaproszenie od kuratora głównej wystawy podczas biennale - Beyond Mediations - Tsutomu Mizusawy (dyrektora Yokohama Triennale zastępcy dyrektora MOMA w Kamakura i Hayama w Japoni) do wzięcia udziału w wystawie. Kurator w mailu naświetlił nam sytuację, w której odkrył, że nasza pozycja w polskim art worldzie i negatywny stosunek większości przedstawicieli mainstreamu, są kluczowym przykładem i niezbędnym ogniwem dla całościowej koncepcji projektu wystawy. Zaproponował, aby naszą dużą prezentację przygotować jako oddzielną wystawę w Galerii Szyperskiej, a opieki całości koncepcji podjęła się kuratorka Ewelina Jarosz. Tytuł wystawy "Dwa lata walki" powstał z
naszego obecnego punktu w którym się znajdujemy, gdzie z pozycji BEYOND walczymy o zniesienie powstałych barier i równe szanse dla artystów.
W zamyśle japońskiego kuratora tytuł „Beyond” ma oznaczać, że tylko sztuka jest w stanie zbudować mosty łączące ludzi ponad istniejącymi podziałami. Bywa bowiem tak, że dzielący nas dystans jest beznadziejną przepaścią, której nikt i nic nie jest w stanie przekroczyć. Nasz przypadek pokazuje, że takie przepaści istnieją również w sztuce, czyli wśród samych budowniczych, inicjatorów budowy mostów.
Tsutomu Mizusawa zainteresował się również naszym projektem realizowanym w Chinach. Strefa rynku sztuki uwypukliła istniejące podziały, klasy społeczne, a bliskość i serdeczny, bliski kontakt z Chińczykiem, wykonawcą zamówienia na serię kopii Sasnala, są tylko migiem chwili.
Kontynuując tradycję oficjalnie bratnich narodów, chiński artysta wykonał dla nas również obrazy kilku Whielkich Polaków w tym Kopernika, Chopina, Mickiewicza. Na pierwszy rzut oka podkreślają one związek, idąc dalej przyjaźń, braterstwo i wspólny dialog kulturowy naszych krajów. Pod portretami widnieją również chińskie podpisy, a bohaterowie są w jakimś procencie ważni dla Chińczyków. Jednak dla chińskiego artysty ich twarze są anonimowe, a jedyna ich wartość i potencjał wynikają z możliwości zarobienia kilku groszy na namalowaniu portretów.
Cykl kopii obrazów Sasnala oraz cykl chińskich Whielkich Polaków stanowią oddzielną prezentację na biennale.
Tsutomu Mizusawa tłumaczy, że Sztuka jest bez wątpienia najbardziej zaawansowanym
medium kulturowym stworzonym przez ludzi i tylko ona będzie w stanie wskazać nam drogę przezwyciężającą dystanse i bariery. Nasz projekt chiński podąża dokładnie tym tropem. A jego podsumowaniem jest video, podczas którego Krasnal próbuje obalić Whielki Mur Chiński - realny, ale i symboliczny zarazem. Video to jest również prezentowane w ramach drugiej części biennale -Ereased Walls. Uświadamia po raz kolejny przepaść i różnicę między możliwością obalenia jednych murów a niemożliwością drgnięcia choćby innych. Na tej wystawie wiele się mówi o skutkach obalenia muru 20 lat temu który dzielił Europę. Jest to powód do dumy i radości, jednak daleko tu do stanu wymarzonej wolności i równych szans dla wszystkich. Zatem obalenie muru, które choćby i było fix ideą, nie jest końcem podziałów, lecz początkiem - budowania mostów.
Podczas wernisażu The Krasnals wygłoszą aktualne oświadczenie dotyczące fundamentalnej kwestii pochówku, oraz zaprezentują performance w którym podkreślą miejsce współczesnego artysty, który znalazł się nieoczekiwanie w przestrzeni BEYOND.
Zapraszamy na wernisaż! 11 września, godz. 13:00
The KRASNALS: DWA LATA WALKI
Galeria Szyperska, Poznań / 11.09.-10.10. 2010
kuratorka: Ewelina Jarosz
Wystawa zorganizowana z okazji jubileuszu dwóch lat wyjątkowej na polskiej scenie artystycznej działalności anonimowego kolektywu artystów, The Krasnals. Składa się na nią głównie malarstwo, happeningi i wideo. Prowokacyjna twórczość grupy dotyczy przede wszystkim krytyki rynku sztuki, tzw. art worldu i warunkujących funkcjonowanie świata
artystycznego ideologii, które grupa w sposób radykalny i ironiczny demaskuje.
The Krasnals. Malarz chiński "Tanie Sasnale z Chin" 2008. Akryl na płótnie. 9 sztuk, ilość możliwych kopii nieograniczona, wszystkie bardzo tanio.
Na przykład pierwszy obraz ma dodatkowe istotne znaczenie - w wersji Sasnala pokazuje fabrykę telewizorów rodem z PRL-u. Temat już nieaktualny w obecnej rzeczywistości w takim wydaniu, ale jak najbardziej bieżący dla sytuacji Chin. Na obrazie chiński malarz nawet instynktownie namalował skośne oczy.
The Krasnals. Malarz chiński "Whielcy Polacy/ Adam Mickiewicz / Fryderyk Chopin / Mikołaj Kopernik" 2008. Akryl na płótnie.
więcej linków:
http://www.kulturalnypoznan.pl/modules.php?name=News&file=article&sid=2008
http://cjg.gazeta.pl/CJG_Poznan/1,104399,8346632,Krasnale_na_Mediations_Biennale.html
.
No comments:
Post a Comment