November 10, 2010

The Krasnals na XIX Aukcji charytatywnej Wielkie Serce

Po raz kolejny zapraszamy na aukcję obrazu The Krasnals „Blaszany bębenek / Oskar Matzerath”

XIX Aukcja Wielkiego Serca

11 grudnia 2010
Sobota, godzina 17:00

Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej "Manggha"
ul. Konopnickiej 26, Kraków

Wystawa przedaukcyjna odbędzie się w dniach
6 - 10 grudnia 2010 roku
Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej "Manggha"
ul. Konopnickiej 26, Kraków
http://www.wielkieserce.pl/index.html
http://www.artinfo.pl/?pid=catalogs&sp=auction&id=1274&id2=207043&lng=1



The Krasnals „Blaszany bębenek / Oskar Matzerath”. 2010. Olej na płótnie. 100 x 150 cm

Jest to pierwsza w Polsce adaptacja „Blaszanego bębenka” w malarstwie, na podstawie słynnej powieści Guntera Grassa. Na tegoroczną aukcję przekazujemy opowieść o chłopcu który nie chciał dorosnąć. Oskar Matzerath dojrzewał w mieszczańskiej rodzinie niemieckiej w Wolnym Mieście Gdańsku końca lat 30 XX wieku. Znajdował się pod wpływem trzech kultur; kaszubskiej, niemieckiej i polskiej, i zdaje się miał troje rodziców. W tym potencjalnego ojca Niemca i ojca Polaka. W wieku 3 lat, na znak sprzeciwu wobec otaczającej go rzeczywistości dorosłych, chłopiec postanowił przestać rosnąć…Tytułowy blaszany bębenek, nieprzypadkowo biało-czerwony, stanowi ważny element komunikacji upośledzonego chłopca z otoczeniem. Namiętne uderzanie w instrument, bardzo dziecinne i naiwne, staje się sposobem na komentowanie otaczającej rzeczywistości.
Oskar jest przede wszystkim wcieleniem destrukcji. Najważniejsze rzeczy wypowiada na dwa sposoby: albo na blaszanym bębenku, albo rozśpiewując szkło. Oskar tworzy i niszczy, jest transgresywny jak każdy artysta, z tym, że mówi językiem nie-ludzkim. Jest o tyle demoniczny, o ile każdy artysta jest "inny", "obcy", "medialny". Autor "Blaszanego bębenka" ideologii, która prowadzi do zbrodni przeciwstawia sztukę. Oskar żyje w świecie, w którym zalęgał się, rodził i rozkwitał faszyzm. Wycofał się więc z historii i ludzkiej egzystencji, osądził świat jako nieludzki artysta. W kondycji karła Europa widziała nie tylko curiosum natury, lecz uniwersalną figurę obcości. M. Turnier powiedział: "Kondycja karła może stać się środkiem ucieczki od świata i narzędziem hiperpoznania."
Pierwszym impulsem do stworzenia tej pracy była rzeźba Maurizio Cattelana w Huston którą widzieliśmy tego lata. Cattelan pokusił się o własną wizję, w której chłopiec ubrany współcześnie, siedzi na dachu i buntuje się przeciw światu który rozgrywa się u jego stóp.
Wykreowany w filmie bębniarz Grassa posiada ogromny ładunek symboliczny, jest niemal doskonałym pełnym mocy jungowskim archetypem. Z tego powodu uznaliśmy, że jedyne co do nas należy to przywołanie go w formie malarskiej adaptacji. Do tak mocnego symbolu nie należy już nic dokładać i modyfikować, stworzyliśmy zatem wierną adaptację na podstawie najbardziej znanego kadru filmowego. Jedyna zmiana jaka się tu dokonała to w obszarze medium – z taśmy filmowej na malarstwo.
By the way, cały czas podczas malowania obrazu towarzyszyła nam wizja obrazu Muncha "Krzyk".


Maurizio Cattelan "Untitled". 2003.

Munch "Krzyk". 1893. Olej, tempera i pastel na kartonie 91 x 73.5 cm

No comments:

Post a Comment