Po raz kolejny zapraszamy na aukcję obrazu The Krasnals „Blaszany bębenek / Oskar Matzerath”
XIX Aukcja Wielkiego Serca
11 grudnia 2010
Sobota, godzina 17:00
Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej "Manggha"
ul. Konopnickiej 26, Kraków
Wystawa przedaukcyjna odbędzie się w dniach
6 - 10 grudnia 2010 roku
Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej "Manggha"
ul. Konopnickiej 26, Kraków
http://www.wielkieserce.pl/index.html
http://www.artinfo.pl/?pid=catalogs&sp=auction&id=1274&id2=207043&lng=1
The Krasnals „Blaszany bębenek / Oskar Matzerath”. 2010. Olej na płótnie. 100 x 150 cm
Jest to pierwsza w Polsce adaptacja „Blaszanego bębenka” w malarstwie, na podstawie słynnej powieści Guntera Grassa. Na tegoroczną aukcję przekazujemy opowieść o chłopcu który nie chciał dorosnąć. Oskar Matzerath dojrzewał w mieszczańskiej rodzinie niemieckiej w Wolnym Mieście Gdańsku końca lat 30 XX wieku. Znajdował się pod wpływem trzech kultur; kaszubskiej, niemieckiej i polskiej, i zdaje się miał troje rodziców. W tym potencjalnego ojca Niemca i ojca Polaka. W wieku 3 lat, na znak sprzeciwu wobec otaczającej go rzeczywistości dorosłych, chłopiec postanowił przestać rosnąć…Tytułowy blaszany bębenek, nieprzypadkowo biało-czerwony, stanowi ważny element komunikacji upośledzonego chłopca z otoczeniem. Namiętne uderzanie w instrument, bardzo dziecinne i naiwne, staje się sposobem na komentowanie otaczającej rzeczywistości.
Oskar jest przede wszystkim wcieleniem destrukcji. Najważniejsze rzeczy wypowiada na dwa sposoby: albo na blaszanym bębenku, albo rozśpiewując szkło. Oskar tworzy i niszczy, jest transgresywny jak każdy artysta, z tym, że mówi językiem nie-ludzkim. Jest o tyle demoniczny, o ile każdy artysta jest "inny", "obcy", "medialny". Autor "Blaszanego bębenka" ideologii, która prowadzi do zbrodni przeciwstawia sztukę. Oskar żyje w świecie, w którym zalęgał się, rodził i rozkwitał faszyzm. Wycofał się więc z historii i ludzkiej egzystencji, osądził świat jako nieludzki artysta. W kondycji karła Europa widziała nie tylko curiosum natury, lecz uniwersalną figurę obcości. M. Turnier powiedział: "Kondycja karła może stać się środkiem ucieczki od świata i narzędziem hiperpoznania."
Pierwszym impulsem do stworzenia tej pracy była rzeźba Maurizio Cattelana w Huston którą widzieliśmy tego lata. Cattelan pokusił się o własną wizję, w której chłopiec ubrany współcześnie, siedzi na dachu i buntuje się przeciw światu który rozgrywa się u jego stóp.
Wykreowany w filmie bębniarz Grassa posiada ogromny ładunek symboliczny, jest niemal doskonałym pełnym mocy jungowskim archetypem. Z tego powodu uznaliśmy, że jedyne co do nas należy to przywołanie go w formie malarskiej adaptacji. Do tak mocnego symbolu nie należy już nic dokładać i modyfikować, stworzyliśmy zatem wierną adaptację na podstawie najbardziej znanego kadru filmowego. Jedyna zmiana jaka się tu dokonała to w obszarze medium – z taśmy filmowej na malarstwo.
By the way, cały czas podczas malowania obrazu towarzyszyła nam wizja obrazu Muncha "Krzyk".
Maurizio Cattelan "Untitled". 2003.
XIX Aukcja Wielkiego Serca
11 grudnia 2010
Sobota, godzina 17:00
Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej "Manggha"
ul. Konopnickiej 26, Kraków
Wystawa przedaukcyjna odbędzie się w dniach
6 - 10 grudnia 2010 roku
Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej "Manggha"
ul. Konopnickiej 26, Kraków
http://www.wielkieserce.pl/index.html
http://www.artinfo.pl/?pid=catalogs&sp=auction&id=1274&id2=207043&lng=1
The Krasnals „Blaszany bębenek / Oskar Matzerath”. 2010. Olej na płótnie. 100 x 150 cm
Jest to pierwsza w Polsce adaptacja „Blaszanego bębenka” w malarstwie, na podstawie słynnej powieści Guntera Grassa. Na tegoroczną aukcję przekazujemy opowieść o chłopcu który nie chciał dorosnąć. Oskar Matzerath dojrzewał w mieszczańskiej rodzinie niemieckiej w Wolnym Mieście Gdańsku końca lat 30 XX wieku. Znajdował się pod wpływem trzech kultur; kaszubskiej, niemieckiej i polskiej, i zdaje się miał troje rodziców. W tym potencjalnego ojca Niemca i ojca Polaka. W wieku 3 lat, na znak sprzeciwu wobec otaczającej go rzeczywistości dorosłych, chłopiec postanowił przestać rosnąć…Tytułowy blaszany bębenek, nieprzypadkowo biało-czerwony, stanowi ważny element komunikacji upośledzonego chłopca z otoczeniem. Namiętne uderzanie w instrument, bardzo dziecinne i naiwne, staje się sposobem na komentowanie otaczającej rzeczywistości.
Oskar jest przede wszystkim wcieleniem destrukcji. Najważniejsze rzeczy wypowiada na dwa sposoby: albo na blaszanym bębenku, albo rozśpiewując szkło. Oskar tworzy i niszczy, jest transgresywny jak każdy artysta, z tym, że mówi językiem nie-ludzkim. Jest o tyle demoniczny, o ile każdy artysta jest "inny", "obcy", "medialny". Autor "Blaszanego bębenka" ideologii, która prowadzi do zbrodni przeciwstawia sztukę. Oskar żyje w świecie, w którym zalęgał się, rodził i rozkwitał faszyzm. Wycofał się więc z historii i ludzkiej egzystencji, osądził świat jako nieludzki artysta. W kondycji karła Europa widziała nie tylko curiosum natury, lecz uniwersalną figurę obcości. M. Turnier powiedział: "Kondycja karła może stać się środkiem ucieczki od świata i narzędziem hiperpoznania."
Pierwszym impulsem do stworzenia tej pracy była rzeźba Maurizio Cattelana w Huston którą widzieliśmy tego lata. Cattelan pokusił się o własną wizję, w której chłopiec ubrany współcześnie, siedzi na dachu i buntuje się przeciw światu który rozgrywa się u jego stóp.
Wykreowany w filmie bębniarz Grassa posiada ogromny ładunek symboliczny, jest niemal doskonałym pełnym mocy jungowskim archetypem. Z tego powodu uznaliśmy, że jedyne co do nas należy to przywołanie go w formie malarskiej adaptacji. Do tak mocnego symbolu nie należy już nic dokładać i modyfikować, stworzyliśmy zatem wierną adaptację na podstawie najbardziej znanego kadru filmowego. Jedyna zmiana jaka się tu dokonała to w obszarze medium – z taśmy filmowej na malarstwo.
By the way, cały czas podczas malowania obrazu towarzyszyła nam wizja obrazu Muncha "Krzyk".
Maurizio Cattelan "Untitled". 2003.
Munch "Krzyk". 1893. Olej, tempera i pastel na kartonie 91 x 73.5 cm
No comments:
Post a Comment