December 29, 2009

Olejnica produkcji The Krasnals na WOŚP 2010

Zapraszamy do licytacji na WOŚP - do 30 stycznia 2010! Będziemy się cieszyć z każdej złotówki uzbieranej dla dzieci!

Oto bezpośredni link do aukcji:
http://aukcje.wosp.org.pl/show_item.php?item=302316

The Krasnals. Whielki Krasnal „Nie mogę cię zapomnieć – Zaraz cię zniszczę / Agnieszka Chylińska vs Mariusz Pudzianowski vs Marcin Najman / z cyklu Whielcy Polacy”. 2009. Olej na płótnie. 100 x 130 cm

The Krasnals – pierwsi DJ-e sztuk wizualnych w Polsce, grupa artystyczna prowadząca dywersyjno-kłusowniczą działalność w dziedzinie sztuki. Działają od kwietnia 2008, występują anonimowo, zawsze w maskach. Od ponad roku przekazują swoje obrazy na aukcje charytatywne, na których uzbierali już 111.080 zł dla dzieci! Rok temu na aukcji WOŚP ich obraz „Alina” sprzedał się za 26.600zł.
Ostatnio zostali nominowani do nagrody Paszportów Polityki.



The Krasnals malują głównie ze zdjęć z Internetu, z codziennych gazet i kolorowych tygodników, wykorzystują także robione przez siebie fotografie. Niekiedy kopiują ilustracje dosłownie, ale najczęściej dokonują zmian, przekręcają ze sobą różne zdarzenia wprowadzając nowy prowokacyjny przekaz. Powstaje pastisz, wizualny remiks, przeróbka oryginału. Jest to często twórczość partyzancka, podważająca dominujące znaczenia. The Krasnals są zdania, że oryginalność wypowiedzi jest dziś złudzeniem i hołdują kulturze remiksu w której się wychowują. Są DJ-ami sztuk wizualnych. Napisy na obrazach wymyślają sami, albo wpisują fragment towarzyszącego zdjęciom tekstu lub wykorzystują cytaty z innych zdjęć, utworów muzycznych, czy wypowiedzi z mediów.

Tematy do obrazów i rysunków czerpią z internetowej, gazetowej i telewizyjnej ikonosfery, skupiając swoje zainteresowanie głównie na tym, co można znaleźć w mediach. Ich sztuka rzadko odzwierciedla rzeczywistość, nadaje jej nowy, ironiczny charakter; polega zazwyczaj na tworzeniu fałszywych, zabawnych wypowiedzi.
Na obrazach The Krasnals pojawiają się zatem wizerunki słynnych osób (np. Arnold Schwarzenegger z napisem "Welcome to the Paradise", Mariusz Pudzianowski - "…Now Polish girls prefer Polish guys", modny malarz Wilhelm Sasnal - "Big $asnal"), ważne wydarzenia (konferencja klimatyczna, konflikt zbrojny w Gruzji, wybór Baracka Obamy na prezydenta, śmierć Michaela Jacksona), sensacyjne doniesienia (Słoń Ninio – „Chuligan – Gej”, sprzedaż obrazu Lucienia Freuda „Co można zrobić za 33,6 mln dolarów”), ale też problemy społeczne ("Przepraszam, gdzie tu są toalety", przemoc w polskim art worldzie, bezrobocie „Każda praca hańbi”, minaret dla mniejszości muzułmańskiej w Poznaniu „Dzielnica tolerancji”, Piotr Uklański o Nazistach „Hmm… tak se myślę moi kumple są cool”, walka o prawa dla zwierząt „Małpy z białymi bananami”, prawa kobiet „Idę na kurs samoobrony dla kobiet”, prawa mniejszości seksualnych) i ekonomiczne (ogromne środki publiczne wyciągane przez polski establishment sztuki na własne projekty jak Kongres Kultury Polskiej „Myślałam że mi chodzi o władzę, a nagle okazało się że mi chodzi tylko o kasę”, Towarzysz Sierakowski „Och lustereczko… Jestem przewspaniały… Tylko jak zgarnąć kasę podatnikom…!?”).

The Krasnals malują szybko i dużo. W swoim dotychczasowym dorobku stworzyli wręcz kronikarski zapis współczesnej sobie rzeczywistości, głównie rodzimej. Uchwycili obraz polskiego społeczeństwa wyłaniający się z własnych obserwacji i przekazów medialnych, pokazali panujące w nim obyczaje, patologie, wzorce kulturowe i społeczne stereotypy. Mają do niego stosunek ironiczny, ale nie satyryczny. Nie kpią z jego ułomności, ale próbują je zrozumieć. Mówią, że "malowaniem tłumaczą sobie rzeczywistość". Lubią powoływać się na Jana Matejkę twierdząc, że także maluje ku pokrzepieniu serc.



No comments:

Post a Comment