December 10, 2012

"Apolitycznie polityczni" o The Krasnals i "Bitwie pod Grunwaldem" w Rzeczpospolitej

http://www.rp.pl/artykul/9149,959867-Apolitycznie-polityczni---The-Krasnals.html?p=1

Polecamy artykuł o The Krasnals w Rzeczpospolitej - wyjątkowo celna i szczegółowa analiza naszej działalności.

Oto fragmenty:

"Komentarz zastanej sytuacji stosowany przez Krasnalsów opiera się na zasadzie „na opak", zawsze na przekór przyjętemu społecznemu standardowi myślenia. Przeobrażanie sytuacji opiera się od początku na znalezieniu innego punku jej widzenia. Ingerencja w kontekst i przekazywaną treść, poszerza jego pole rozumowania i sprytnie zmienia znaczenia na zasadzie odwrotności. Wykorzystanie pewnych trików znanych teatrowi absurdu, nadaje działaniom grupy specyfikę spektakli. Operowanie powagą i wyolbrzymieniem, nasiąknięte jest prześmiewczą i sarkastyczną aurą. Niestety, ujawniona paleta ekstremów obrazuje często bezmyślnie usankcjonowaną zasadność pewnych środowisk, zachowań i wypowiedzi. Przeładowana informacjami rzeczywistość zdaje się tuszować absurd, jednak The Krasnals zgrabnie go wyłapują."

"Potencjał aktywności Krasnalsów objawia się w ich apolitycznej polityce. Jak piszą na blogu: „powróciliśmy tym samym do źródeł i założeń Foucaulta, podejmując na nowo problem uwikłania w kontekst władzy. Roztoczyliśmy ponownie dość ponurą wizję współczesnego państwa przenikniętego siecią stosunków władzy, gdzie sztuka odgrywa rolę jednego z głównych ogniw".
W rzeczy samej, działania grupy wprowadziły nowy rodzaj estetyki poruszającej zagadnienia polityczne pośrednio i bezpośrednio zakorzenione w życiu codziennym. I nie dotyczy to już tylko zagadnień kultury, bo w pewnym momencie uświadomiono sobie brak granicy między sztuką i polityką, oraz brak jakiejkolwiek regulacji ich wzajemnych stosunków."

Na temat "Bitwy pod Grunwaldem / Statek Głupców":
"Jednak „wisienkę na torcie" stanowi ostatnia praca grupy „Bitwa pod Grunwaldem – Statek głupców". Uderzając w matejkowską konwencję malarstwa historycznego dokonano skompresowania historii Polski pierwszej dekady XXI wieku na płótnie o wymiarach bliskich 4,5 x 10m. Całość została podzielona na dziesięć części o indywidualnych tytułach, które po kolei komentowane i interpretowane są na blogu Krasnalsów, razem i osobno naszpikowane bardzo bogatą treścią i wizualną siłą przekazu. Podtytuł dzieła – statek głupców, nawiązuje do obrazu Hieronima Boscha „Statek szaleńców", jak również wykorzystuje fantastyczną estetykę malarza słynącego z charakterystycznej społecznej satyry, obnażającej rozdźwięk między teorią, a praktyką, pozorami, a rzeczywistością. Reinterpretacja tego motywu przez The Krasnals niesie mocny znaczeniowo wydźwięk. Obraz sytuuje się pomiędzy historyczną metaforą Skargi przyrównującej Rzeczpospolitą do okrętu, a filmem „Rejs" Marka Piwowskiego, uderzającego w groteskowy ton. Statek głupców jest próbą podsumowania ostatnich dziesięciu lat (dekalog) absurdu i zamieszania w państwie, będącego niekończącą się walką. Fantasmagoryczny charakter postaci, wyłącznie na wpół ludzkich, poprzez spiętrzenie i połączenie, dalej splątanie wzajemnymi relacjami, buduje formalnie prześmiewczą konwencje satyry. Dzięki kompleksowemu charakterowi dzieła, zapętlającego w jedno wygląd konsumenckiego społeczeństwa, z jego mediami, kulturą, polityką, historią, a przede wszystkim portretowo potraktowanymi kolejnymi uczestnikami „Bitwy" daje nam niesamowicie silny bodziec do refleksji i pytania: co dalej? Statek Boscha płynął w pustkę, a gdzie płyną Polacy?"

1 comment:

  1. http://katarzynakozyra.natemat.pl/42801,dlaczego-rewolucjonistom-rosna-brzuchy-albo-powrot-syna-marnotrawnego

    ReplyDelete